6. kesäkuuta 2012

Isku voikukkapeltoon

Mun ylpeys (ja varmaan edellisenkin omistajan) on ollut tämä perennapenkki. Mä vaan olen tehnyt tänä keväänä pihalla kaikkea muuta kuin kitkenyt sitä ja nyt se sitten näyttikin tältä.
Pojat lähtivät kyläilemään ja mulle jäi kolme tuntia luppoaikaa. Vettäkään ei tullut, joten sota voikukkia vastaan saattoi alkaa. Alkoihan sitä vettä sitten losottaa, mutta aika oli käytettävä hyväkseen. Ihan ikioma aika on ollut pikkasen kortilla viime aikoina.


Ja tällainen siitä kolmen tunnin aherruksen jälkeen tuli. Mutta mitä noi kasvit on, jotka tuossa penkissä kasvavat? Sain tosi hauskan haasteen Koivurinteen tilalta (siitä myöhemmin lisää) liittyen pihan perennoihin ja pensaisiin, enkä tunnista yhtään noistakaan kasveista. Tai tunnistan narsissit ja helmililjat, joiden aika on jo ohi. Osaisikohan joku viisas kertoa nimiä näille?



15 kommenttia:

  1. Meitä yhtä fiksuja hortonomeja on varmaan muitakin :)
    Tuo keltinen on kultatyräkki -selvis omassa blogissani- punainen on joku unikko ja takana taitaa olla pionia tulossa!
    Siihenpä se tuotetietous sitten jääkin....mutta kyllä me vielä opitaa! Ainakin jotain :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pepi, kultatyräkki kuulostaa tosi mahtipontiselta ;) Mun pitäis varmaan ottaa puutarhakirja käteen ja etsiä noita sieltä... Siinä on vaan aika monta sataa sivua, auts.. Mutta olen ihan samaa mieltä, me opitaan vielä!

      Poista
  2. Muita en tunnista, mutta noi voikukat kyllä tunnistan liiankin hyvin :/ Täällä nykyisen kodin pihalla olen jo luovuttanut niiden suhteen, mutta uuden kodin pihalla aion tulevaisuudessa käydä taistoon niitä vastaan! Meidän nykyinen "nurmikko" taitaa tällä hetkellä koostua kaikesta muusta kuin itse ruohosta ja se tarttiskin kaivaa kaikkineen ylös ja istuttaa uudestaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä on aikamoinen keko siinä penkin vieressä.. Mä olen miettinyt ihan samaa, mutta kun meillä on nurmikolla melkein koko 2000 neliön tontti, niin ei jakseta kaivaa ylös. Kuulin eräältä tutulta jostain veteen sekoitettavasta voikukkamyrkystä, jota kastelukannulla laitetaan keväällä ja syksyllä. Hiljalleen kuulemma alkaa voikukat kadota. Ajattelin kokeilla etupihalle sitä jo loppukesästä.

      Poista
    2. Ai, onko minkä merkkistä tököttiä? Mites nurmikko siihen mahtaa reagoida? Että siis tehoaako myrkky vain voikukkiin? :)

      Poista
    3. En mä sitten tajunnut sitä nimeä kysyä, kysäisenpä ja laitan tänne. Ei kuulemma tuhoa nurmikkoa, kun se laimennetaan. Palataan ;)

      Poista
    4. Sen aineen nimi on Toxan. Lisää infoa täältä: http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/kuluttajatuotteet/kotipuutarhan-kasvinsuojelu/toxan-tiivistepakkaus/

      Poista
  3. Ihanan värikäs kukkapenkki :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja parasta on, että se kukkii keväästä syksyyn! Onneksi entinen asukas on tehnyt hienon työn tuon penkin kanssa, mulla ei riittäisi tietotaito.

      Poista
  4. Oho, vau minkälainen muutos! :) Mä en valitettavasti tunnista kukkia... Mulla on kans tuossa pihassa yks "ylpeys", elikkä perennapenkki, joka on nyt ihan rikkaruohojen yms. valtaama. :P Viime vuonna sen meinasin jo ns. hävittää mutta en sitten raasnutkaan. Siirsin siitä muutamia kukkia toiseen penkkiin, mutta edelleen siinä on esim. syysleimua paljon (tais vaan tykätä kun jaoin sitä) ja muitakin semmoisia, joita ei oikein viitsis vaan "ajaa yli" ruohonleikkurilla. Ehkä mä saan jonain päivänä vielä inspiraation - ja otan anopin avun vastaan - ja käyn taistoon minäkin! ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö vaan olekin? Mutta ihan liian harvoin on noin paljon aikaa, kai tuo penkki taas kasvaa umpeen ennen seuraavaa nyppimistä.. Ehkä sä joku päivä yllätät itsesi ja olet siellä perennapenkissä nyhtämässä ;) Ja ota ihmeessä apu vastaan, mullekin on anoppi tulossa auttamaan kasvimaan kanssa - meillä ei siis ole vielä edes perunat maassa.. Sato tulee varmaan lokakuussa ;)

      Poista
  5. Mielestäni tuo iso punainen on tillipioni. Ainakin näin kauempaa kuvasta näkyisi, että on tillimäiset lehdet. Olisiko tuo oikeassa alakulmassa oleva hopeatäpläpeippiä, en ole ihan varma. En saa oikein selvää. Tai ehkä jalopähkämöä? Vasemmalla oleva keltainen näyttäisi kovasti kultatyräkiltä, mutta en voi olla varma. Olisiko mahdollista saada kuvia lähempää? =)

    VastaaPoista
  6. Iso punainen on tillipioni. Meillä se kasvaa puutarhassa parissa aurinkoisessa paikassa. Edellinen omistaja neuvoi, että sen kannattaa antaaolla rauhassa, ts. ei saisi kaivaa ylös ja siirtää toiseen paikkaan tai jakaa juurakosta. Hyvin näyttää viihtyvän näillä neuvoilla :) /Henna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Henna! Kasvaa meilläkin aurinkoisessa paikassa ja on kyllä upea kukka - pioniksi en olisi sitä tunnistanut. Mut enhän mä tunnista näitä muitakaan ;)

      Poista

Ilostun kommentistasi, laitathan sen hyvällä mielellä jakoon.